Balik raya rumah isteri atau suami tahun ni?

Setiap tahun, bila penghujung ramadhan sahaja, timbul persoalan nak balik rumah suami dulu ka atau isteri dulu. Kadang-kadang benda macam ni boleh menimbulkan ketegangan kepada suami isteri yang masing-masing mahu berkeras nak balik rumah masing-masing. Ha, macam mana nak buat ni?
Sebenarnya, benda ni amat mudah diselesaikan jika suami isteri mengadakan sistem giliran. Tahun ni balik rumah isteri, kemudian tahun depan balik rumah suami dan macam tu lah seterusnya.

Tapi kalau ibu atau bapa suami isteri telah tiada contohnya, maka di situ suami isteri perlu bincang lagi sekali nak balik rumah sapa dulu, kerana biasanya balik kampung nak jumpa orang tua. Kalau ibu bapa isteri dah tak der, maka rasanya balik la rumah suami dulu kemudian baru rumah isteri, begitu juga sebaliknya.

Jika anda berkahwin orang jauh, contohnya suami orang perlis, isteri orang johor, jauh tuuu... Jadi nak balik mana dulu? Kes yang macam ni, kena ikut bajet la. Kalau mampu, balik kedua-duanya, tapi kalau bajet ciput, balik jer la sama ada rumah isteri atau suami, kemudian tahun depan bergilir pulak.

Ada lagi 1 kes dimana, berapa lama nak duduk rumah isteri kalau balik sana dan berapa lama pulak nak duduk rumah suami? Kadang-kadang kena adil, 2 hari rumah isteri dan 2 hari rumah suami. Bagi pasangan yang tak kisah ok lah, tapi bagi yg berkira, kena ikut mana yg baik. Suami kena la pandai ayat...Patutnya, sebelum kawin dulu dah ada bincang benda-benda macam ni.

Jadi tahun ni amda balik mana?

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr