Kahwin diusia Muda?

Bak irama lagu, "Jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama, dia diambil orang". Adakah maksud lagu itu suruh kita kahwin cepat? Atau maksudnya tak payah bercinta lama-lama, kenal jer terus kahwin atau...

Sapa tak nak kahwin yer tak, rasanyer semua orang nak kahwin, cuma modal jer tak cukup. Tu yang ada yang sanggup berhutang semata-mata nak kahwin...



Berkahwin diusia muda ni, ada pro dan kons nyer... Pandangan saya, tak salah nak kahwin muda asalkan anda telah bersedia. Kekadang, kahwin diusia lanjut pun rasa masih belum bersedia kan...Cuba tanya pengalaman mereka yang kahwin tua...
Umur yang paling ideal untuk seorang lelaki itu berkahwin adalah antara 25 - 33 tahun bagi lelaki dan perempuan pula antara 20 - 28 tahun. Tetapi ketika usia inilah banyak masalah timbul, antaranya:

1) Duit tak cukup
2) Baru mula kerja, nak bantu keluarga dulu
3) Masih belajar di universiti
4) Tak bersedia
5) Tak puas nak enjoy lagi
6) Ada yang tak reti nak cari pasangan pun ada....he...he

dan macam-macam...

Rasanya nak tunggu sampai umur 30 lebih baru nak bersedia ker? Belum tentu...Kelebihan kahwin diusia muda antaranya:

1) Sama-sama bekerja membina ekonomi rumahtangga
2) Terselamat dari fitnah
3) Dapat mengawal pergaulan
4) Melepaskan nafsu yang memang tengah bergelora
5) Susah senang berdua, bukan sorang-sorang
6) Yang paling untung, anak kita membesar pada ketika usia kita masih muda.

Untuk pengetahuan, saya berkahwin diusia 26 tahun, kira sedang elok la orang kata...ha...ha...Kini anak dah 4, umur kira muda la lagi...Bayangkan kalau lewat kahwin, umur dah 35 tahun, anak baru berusia 2,3 bulan, umur 40, anak tak sekolah lagi...

Jika benar-benar nak berkahwin pada usia ideal, rancang dari sekarang, simpan ler duit sikit-sikit, lama-lama cukup la tu. Yang penting jangan berhutang, takut nanti anak-anak dah besar, hutang kahwin tak habis bayar lagi...

Pandangan anda macam mana plak....

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr