Perlukah Berbulan Madu?

Bulan madu selalu dikaitkan dengan keindahan, kebahagiaan, keseronokan. Setiap pasangan yang kahwin rasanya mesti merancang untuk berbulan madu bila kahwin nanti kan... Agaknya kemana nak pergi berbulan madu ni. Mungkin itu yang selalu difikirkan.

Namun adakah anda telah membuat persediaan untuk pergi berbulan madu selepas kahwin nanti. Ramai pasangan yang nak berbulan madu, tapi tak bersedia...


Sebenarnya, perlukah anda pergi bulan madu selepas kahwin nanti? Mungkin ada yang kata perlu, ada yang kata tak perlu lah...

Mengapa Perlu
--------------

1. Menikmati hidup yang dulunya haram tetapi kini telah halal (faham-faham la)
2. Menenangkan jiwa anda di tempat peranginan sambil ditemani insang tercinta
3. Berehat setelah penat mengadakan kenduri kahwin
4. Merasai sendiri pengalam bagaimana yang dikatakan bulan madu itu.
5. Memberi perhatian seketikan kepada pasangan setelah sibuk persiapan perkahwinan.

dll...

Mengapa Tidak Perlu
--------------------

1. Bajet tidak mencukupi
2. Cuti tak ada
3. Jangan sampai berhutang

Sebenarnya perlu atau tidak adalah bergantung kepada bajet pasangan itu sendiri. Kalau bajet ada, pergilah melancong ke mana pun. Tetapi kalau bajet tak ada, dinasihatkan tak perlu sebab itu bukan benda yang wajib pun...

Kalau anda ada RM3-4 ratus pun dah memadai untuk pergi bulan madu ke tempat menarik yang berhampiran, contohnya ke Langkawi, pun sudah memadai. Tak payah la habis beribu-ribu ringgit melancong jauh-jauh, kerana banyak lagi keperluan lain yang perlu contohnya persiapan nak masuk rumah, alatan perabot dan lain-lain. (kalau anda jutawan tak pa la...)

TIPS: Jika anda ingin berbulan madu selepas kahwin nanti, pastikan anda masukkan bajet berbulan madu ini dalam senarai untuk simpanan anda bulan2.

Bagi anda yang ada pengalaman berbulan madu & pengalaman tidak berbulan madu, kongsi-kongsikan ler pengalamn tu...

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr