Soalan Bocor Jurunikah ?

Ramai dikalangan kita yang amat bimbang upacara akad nikah, tapi mereka tidak mahu bersedia untuk upacara itu, malah lebih bersedia untuk majlis bersanding, photografi, upacara makan pengantin dll. Sebenarnya mereka leka dengan persediaan 1 upacara yang amat penting, iaitu akad nikah, sebab tu depa takut (Nurvous). Apa yang mereka takutkan sebenarnya? Nah, kalau dah betul-betul bersedia, mungkin rasa takut itu dapat dikurangkan, silap-silap sekali akad jer dah SAHHH... Bagi mereka yang telah mendirikan rumah tangga,tentu dah tahu suasana pada ketika upacara itu berjalan. Bagi bakal pengantin pulak, jangan dok percaya sangat cerita kawan-kawan yang nak gempak kita masa akad nanti, dengar dan simpan. Apa yang penting, kita bersedia untuk upacara itu. 

Sebenarnya ada 2 perkara yang pengantin lelaki takutkan :

a. Soalan interview dari jurunikah

Apa soalan yang biasanya ditanya oleh jurunikah ni. Bagi anda yang akan berkahwin, anda boleh pergi ke upacara akad nikah rakan-rakan anda untuk mengetahui apa soalan bocor jurunikah tu, boleh la buat persediaan nanti. Antara soalan yang selalu ditanya :

1. Berapa rukun nikah, dan sebutkan satu persatu.
2. Berapa rukun solat dan sebutkan
3. Baca fatihah
4. Mengucap 2 kalimah shahadah
5. Baca doa khunut
6. Baca doa iftitah

Itu yang biasa ditanya, bukan semua soalan ini ditanya, mungkin 2 atau 3 soalan sahaja yang dia tanya. Jadi jangan terlalu bimbang sangat.

b. Takut akad berkali-kali akibat masih belum sah

Akad nikah ni berkait rapat sangat dengan kelancaran dan kejelasan sebutan semasa akad. Contohnya anda perlu sebut nama bakal isteri dengan terang dan jelas, suara kena kuat, sebab kadang-kadang 2 orang saksi itu orang yang terlalu tua, sound nyer dah tak berapa ok, jadi kena kuat sikit la.

Kemudian akad itu tidak boleh tersangkut-sangkut, kena lancar. Kalau sangkut-sangkut macam kereta habis minyak, itu yang kena buat akad semula tu.

Apa pun anda perlu bersedia untuk upacara ini. Jika anda nak tau Rahsia Mudah Akad Nikah dengan lebih lanjut, layari http://www.nikahkahwin.com/

Terima kasih

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr

 
Cheap Web Hosting | new york lasik surgery | cpa website design

Blog Perkahwinan Anda

Membantu Raja sehari dan Nikah Kahwin anda