Teruna Ikut Sekali ke Masa Bertunang?

Rombongan pertunangan dulu dan sekarang sudah berbeza, kalau dulu, anak teruna tak ikut serta dalam rombongan meminang, tapi zaman sekarang ni anak teruna turut serta dalam rombongan itu malah terlibat semasa upacara perbincangan pertunangan itu.

Dulu, orang kata, "kamu tak malu ke pergi ikut rombonga meminang, biar la orang tua jwe yang pergi". Tapi sekarang ni ramai yang dah ikut sekali rombongan tu. Ada juga yang ikut tetapi semasa perbincangan tu anak teruna tu keluar pergi ke tempat lain, dok dalam kereta ka, pegi minum ka hingga lah selesai perbincangan pertunangan tu.

Rasanya ada baiknya kalau bakal (teruna) tu ikut sekali, sebab:

1. Untuk memperkenalkan diri.
Mungkin pihak saudara mara perempuan tidak pernah melihat bakal tunang, jadi hari ni lah depa nak lihat sama ada hensom ke tak, putih ke hitam, tinggi ke rendah, gemuk ke kurus......kan.... Pengalaman ramai rakan-rakan menyatakan bahawa memang saudara-mara pihak perempuan nak lihat bakal pada hari tu dan depa memang mintak teruna untuk hadir.
2. Dengar sendiri majlis tu.
Dengar dan lihat sendiri majlis tu. Jika ada sebarang pertanyaan, boleh terus ditanya kepada teruna jika perlu, senang...

3. Boleh berkenalan dengan saudara-mara pihak perempuan.

4. Untuk melihat bakal tunang
Memandangkan mereka tidak pernah berjumpa untuk berbincang tentang pertunangan, (semuanya dibuat menerusi sms, email, telefon dan YM sahaja).

Jadi terpulanglah kepada anda sama ada nak datang majlis pertunangan tu atau tidak. Kalau anda pergi, sekarang ni sudah menjadi kebiasaan dan tidak janggal lagi.

Terima kasih

1 comments:

  1. saya dan suami mengalami pengalaman seperti di atas. memang mendebarkan dan itu kenangan paling manis

    ReplyDelete

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr