Macam mana nak pilih Cincin Perkahwinan?

Nak cari cincin kahwin yang macam mana ni, tak tau nak pilih. Itu lah persoalan yang selalu terbayang dalam kepala bila nak cari cincin, bukan apa, takut tak sesuai.

Sebenarnya, cincin ditentukan mengikut bentuk, berat dan karatnya iaitu kadar emas dalam campuran aslinya (24k). Emas asli tak berapa ssesuai nak dijadikan cincin kahwin sebab ia lembut dan mudah berubah bentuk. (senang rosak ler, tak setahan emas 18k yang dah dicampur logam sebanyak 75 %))

Biasanya harga cincin ditentukan oleh berat dan kadar bahan yang digunakan. Jika bajet anda ngan-ngam, maka buat survey dulu, berapa harga yang sempoi yang mampu anda miliki.

Jika anda dapat harga cincin yang lebih rendah, cek jugak kualitinya. Emas dengan kadaran 14K boleh dipertimbangkan sebagai pilihan. Harga cincin 14k memang ler rendah sebab kadar emasnya semakin kurang berbanding logam.

Selain itu, belilah cincin ketika harga emas turun. Banyak anda boleh berjimat ketika beli masa harga turun. Jangan bila dah nak kahwin baru tergesa-gesa cari cincin, beli awal pun tak pa jika masa itu harga emas lebih rendah.

Bagi memastikan cincin perkahwinan tahan lama dan boleh dipakai sepanjang masa, perhatikan kualiti pembuatan dan keselesaan pemakainya. Keselesaan adalah faktor utama bagi pemilihan cincin. Elakkan memilih cincin ketika cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk, atau selepas melakukan aktiviti fizikal berat.

Lagi satu perkara yang penting, sukat ukur lilit jari pasangan anda dulu, jangan main beli jer. Lebih baik kalau dia pergi bersama untuk membeli, boleh try terus.


www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr