Boleh ker buat kenduri kahwin serentak?

Kenduri majlis walimatul urus boleh dibuat secara sederhana ayau pun besar-besaran bergantung kepada bajet pengantin. Semua ni terpulang ler kepada bakal pengantin itu sendiri dan keluarga. Tetapi majlis ini mesti diadakan bagi tujuan mengsebarkan bahawa sipulan bin sipulan telah berkahwin dan mengelakkan fitnah manusia. (sat lagi orang tak tahu plak jirannya dah kahwin kalau tak buat kenduri kan). Bagaimana nak buat majlis kenduri ni, ada yang buat berasingan, hari sabtu kenduri belah pengantin perempuan, hari Ahad kenduri belah pengantin lelaki (biasanya begitu). Tetapi katakan rumah pengantin itu dekat sahaja dengan rumah pengantin perempuan, satu taman, berjiran contohnya, boleh tak disatukan kenduri itu?

Persoalan ini banyak pro & kontra nya, ada yang kata boleh, ada yang kata tak boleh, antaranya:


Jika buat kenduri sekali
  1. Menjimatkan belanja sebab 1 kenduri dikongsi 2 famili sebelah pengantin lelaki & perempuan
  2. Tetamu yang datang agak kompius nak jumpa tuan rumah (mungkin di hanya kenal bapa pengantin sebelah lelaki sahaja)
  3. Yang penting, maruah pengantin lelaki kemungkinan tercemar sedikit kerana mungkin orang akan kata si lelaki tu tak cukup duit sebab tu buat kenduri sekali.
  4. Katakan emak pengantin perempuan dah tak der dan ayah pengantin lelaki juga telah meninggal dunia, jadi jika buat kenduri sekali, agak janggal emak pengantin perempuan dan ayah pengantin lelaki nak salam dan sambut tetamu.
  5. Agak kekok saudara-mara dan rakan tau lan nak hadir kalau ia dibuat dirumah pengantin perempuan.
 

Jika buat kenduri berasingan
  1. Belanja lebih sikit sebab 2 kenduri berasingan.
  2. Tetamu yang datang tak kompius nak jumpa tuan kenduri 
  3. Tidak timbul isu maruah pengantin lelaki sebab kenduri berasingan.
  4. Tiada masalah dari segi menyambut tetamu.
  5. Mudah saudara-mara dan rakan taulan untuk hadir.
 Kesimpulannya, pilihan tetap kepada anda, anda lah yang menentukan. Tapi bagi pendapat penulis, lebih baik buat kenduri berasingan kerana maruah itu lebih berharga dari wang ringgit.

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr