Perubahan Sebelum & Selepas Kahwin

hantaran kahwin
Bila ditanya pada lelaki, rasanya semua oarang nak kahwin, sapa tak mau kahwin kan. Tapi adakah kita dah bersedia atau pun dah mula buat persediaan...ya, persediaan sebelum dan selepas kahwin. Kali kita cerita tentang perubahan sikap, perangai kita yang dulunya bujang, tapi bila dah kahwin nanti macam mana, tak kan nak buat perangai sama jer bila dah ada pasangan, perlu ke kita ubah?? Sudah semestinya sedikit sebanya perlu kepada perubahan, sebab dulu hidup sorang sekarang dah berdua. Jadi apa agaknya perubahan yang perlu kita buah bila kahwin nanti yer...

Antara perubahan yg. perlu: LELAKI
  • Kalau dulu selalu keluar pada waktu malam, sekarang kena kurangkan, terutama bila dah ada baby nanti.
  • Kalau dulu bila jumpa awek jer suka mengorat, siut sana siut sini, tapi kini kena tinggalkan.
  • Kalau dulu suka melepak dengan kawan2, kini kena kurangkan.
  • Kalau dulu solat sorang2, kini perlu solat jemaah, paling kurang berjemaah dengan isteri.
  • Kalau dulu keluar rumah ajak kawan2, kini keluar rumah ajak ler isteri.
  • Kalau dulu tidur malam sorang2, tapi kini berdua, bertiga, berempat...(jika dah ada anak nanti)
  • Kalau dulu bajet makan cuma RM400 sebulan, tapi kini kena tambah bajet jadi RM600++ sebulan.
  • Kalau dulu bukan ketua, tapi kini kita telah jadi ketua keluarga, tanggungjawab lebih berat.


Antara perubahan yg. perlu: PEREMPUAN
  • Kalau dulu si perempuan jarang memasak, bila dah kahwin kena memasak untuk suaminya.
  • Kalau dulu keluar shopping dengan kawan2, tapi kini kena keluar dengan suami, kurangkan bersosial dengan kawan2.
  • Kalau dulu basuh baju sendiri, kini kena ler basuh baju suami dan anak2. Begitu juga ion baju.
  • Kalau dulu ikut mak ayah pergi surau/tarawih, kini kena ikut suami pula.
  • Kalau dulu uruskan diri sendiri jer, tapi kini kena uruskan suami, anak dan rumah.
  • Kalau dulu tidur malam dengan nyenyak, kini bila ada anak, kena bangun malam bancuh susu anak.
  • Kalau dulu rajin make-up bila nak keluar rumah, kini kena mekap jugak di dalam rumah.
  • Kalau dulu kita taat pada ibu bapa, tapi kini kena taat pula pada suami.

dan banyak lagi...

Kesimpulannya, luangkan banyak masa kepada keluarga, jika dulunya banyak masa dibuangkan di luar rumah. Itulah antara perkara2 yang perlu kita fikirkan sebelum berkahwin supaya kita dapat bersedia bila masa itu datang. Moga memberi manfaat kepada kita semua.

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr