Nak kahwin, kena ada kereta dulu...

Ramai yang nak berkahwin berfikir sebelum kahwin kena pakai kereta dulu, baru ada style, bakal mak mertua akan pandang skit, ada gaya, kasi orang konfiden untuk kahwin. Perasaan macam ni lah yang selalu bermain dalam kepala orang muda yang nak kahwin. Kalau tak pakai kereta, lece ler, nanti nak bawa bakal isteri macam mana, tak boleh bawa mertua jalan-jalan, susah kalau dah ada anak nanti tak der kereta, macam-macam.

Sebenarnya, benda ni sangat subjektif, nak pakai kereta boleh, tak pakai kereta pun boleh sebelum kahwin. Kalau kita ni gaji nyer kecil, cukup untuk makan, rumah sewa, belanja yang asas dan nak kahwin, maka tak perlulah tunggu ada kereta dulu baru nak kahwin. Sebenarnya kereta itu boleh dibeli lepas kahwin nanti, kalau isteri tu bekerja, lagi bagus, boleh share bayar kereta kan...

Tapi kalau gaji kita agak banyak, ada lebihan skit setelah berbelanja sebulan, maka boleh ler beli kereta sebelum kahwin, tu pun tengok jugak kereta apa, ikut ler kemampuan, jangan lah sampai kereta itu membebankan. Sebab, lepas kahwin nanti banyak nak guna duit.

Ada 1 nasihat dari penulis kepada anda yang bakal berkahwin iaitu jika ada kat kredit, jangan guna kad kredit untuk perbelanjaan kahwin, sila buat simpanan yang mencukupi. Sebab kad kredit ni dia punya interest tersangat tinggi, bagi yg dah ada pengalaman tahu lah penangan dia. Bimbang takut membebankan bila lepas kahwin nanti, dok bayar hutang kat kredit tak habis-habis, hutang kereta lagi. Pandai-pandai lah menguruskan perbelanjaan.

Kalau gaji anda memang besar, maklumlah graduan universiti yang baru dapat kerja, maka dialu-alukan berkereta dulu sebelum kahwin, kalau boleh beli rumah siap-siap, lagi bagus. Sapa yang tak mau lengkap serba-serbi sebelum kahwin kan, semua orang mau, tapi semua itu perlu elari dengan gji kita, jangan terlebih pulak sudah ler.

Yang paling penting, semua itu sebenarnya perlu mengikut kemampuan, kalau anda mampu berkereta sebelum kahwin, maka dipersilakan, tapi jika tidak, tangguh seketika, lepas kahwin nanti beli. Memang ler nampak macam lece skit kan, tapi ia lebih baik dari kita menanggung hutang kereta yang membebankan. Kita na lece pun sekejab jer, lepas kahwin nanti bila dah beli kereta tak lece dah. Tapi kalau dok tanggung hutang kereta, tak sampai hujung bulan gaji dah habis, itu lagi lece, fikirkan lah.

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr