Konflik Rumah Tangga....

Sedangakan lidah lagi tergigit, inikan pulak suami isteri...Itu antara ungkapan lagu Tan Seri P.Ramlee yang penuh dengan kata-kata nasihat. Dalam setiap rumah-tangga mesti ada sesuatu yang tidak kena, apa yang penting bagaimana kedua-dua pasangan yang berkahwin harus menangani konflik dengan bijaksana, mintak nasihat dari orang tua supaya ikatan perkahwinan kekal selamanya. Berikut beberapa panduan kepada kita mengenai konflik rumahtangga, jika kita telah bersedia untuk berkahwin, kita juga harus bersedia untuk menghadapi konflik seandainya berlaku.

Bentuk-bentuk konflik

Terdapat tiga bentuk konflik yang biasa dihadapi oleh pasangan iaitu:
  1. Nusyuz – dilakukan oleh salah seorang daripada pasangan. Dapat dikesan melalui komunikasi pasangan seperti muka kelihatan masam, wajah selamba atau tidak mahu bertentangan masa. Bercakap dengan kasar atau tidak mahu bertegur sapa, pura-pura tidak mendengar atau berkomunikasi melalui perantaraan. Tidak menghiraukan pasangan, mengelak istimta’ dan bersetubuh. Tidak berlaku adil dalam poligami sedangkan pasangan yang seorang lagi adalah orang yang berakhlak baik dalam pergaulan dengan pasangannya. Bersikap atau tingkahlaku yang membawa nusyuz kepada pasangannya.
  2. Syiqaq – Perselisihan faham suami isteri yang sudah sampai ke tahap saling cerca-mencerca serta pukul memukul.
  3. Dharar – Penganiayaan suami kepada isteri sedangkan isteri adalah wanita yang baik akhlaknya
Cara menangani konflik rumah tangga
  1. Mengelak keadaan yang boleh menimbulkan konflik sebagai langkah
  2. mencegah berlakunya konflik.
  3. Mengadakan proses menyelesaikan masalah mengikut punca, bentuk dan tahap konflik yang dihadapi oleh pasangan.
Menghindari konflik

Walaupun perceraian adalah suatu perbuatan yang diharuskan oleh syarak, namun menghindarinya punca berlakunya perceraian (konflik) adalah langkah yang paling bijak antaranya ialah:
  1. Mengesan perubahan di peringkat awal dengan memerhatikan air muka, gerak geri dan percakapan.
  2. Elakkan dari bersangka buruk terhadap pasangan.
  3. Apabila menyedari terdapat isu-isu atau masalah yang berpotensi untuk mengeruhkan hubungan suami isteri segera tanganinya tanpa menyimpan sehingga menjadi banyak masalah dan melewat-lewatkan tindakan sehingga keadaan menjadi bertambah parah.
  4. Apabila menyedari kelemahan atau kesilapan pasangan, bantu pasangan untuk membuat perubahan atau baiki kesilapan. Berikan motivasi.
  5. Apabila berhadapan dengan sesuatu isu atau masalah, pasangan perlu menyatakan pendapat secara terbuka, tidak mengkritik pasangan atau menyerang pasangan. Buatlah perbincangan dengan sikap tolak ansur.
  6. Dalam pergaulan, pasangan hendaklah menyelaraskan kehendaknya yang inginkan rumah tangga bahagia dan harmoni serta bertimbang rasa dan bersikap terbuka, sedia menerima pandangan pasangan terhadap dirinya. Tidak cepat melenting dan sentiasa meminta maaf bila menyedari kesalahan sendiri. Tunjukkan kasih mesra yang ikhlas dengan mencari kekuatan dalam hubungan suami isteri.
  7. Tidak mendapatkan nasihat atau panduan daripada mereka yang tidak mempunyai kepakaran atau tidak menyukai diri suami atau isteri.
  8. Amalkan teknik komunikasi berkesan dalam pergaulan suami
Moga kita dapat menangani konflik dengan baik dan bijaksana....InsyaAllah...

0 comments:

Post a Comment

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr