Suami Virus : Pencetus masalah rumahtangga...


Solat itu tiang agama, jika kita tidak solat maka runtuhlah agama. Bila runtuh agama maka akan runtuhlah kebahagiaan didunia dan akhirat. Tapi ramai yg tidak sedar akan tiang ini yang juga menjadi tunjang kepada kerukunan rumahtangga. Saya petik sikit peringatan dari Dr. Zaharuddin berkaitan penting sangat2 pasangan menjaga solat. Jangan kita menjadi virus dalam rumahtangga.

Jika suami TIDAK mendirikan solat fardhu, itu adalah virus utama pencetus masalah rumahtangga & agama. Inilah suami 'keladak' yang tidak membawa kepada isteri dan keluarga KECUALI kemudaratan dan masalah bermula di dunia hinggalah ke akhirat. Dua jalan perlu dipertimbang, usaha agar dia TAUBAT segera atau tuntut FASAKH (hanya fokus ini sudut hukum agama, sudut sukarnya urusan mahkamah itu hal administrasi).

Nabi sebut dalam hadis sohih ( إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلَاةِ) Ertinya : Sempadan diantara seorang lelaki/wanita dengan KEKUFURAN adalah MENINGGALKAN SOLAT) - Hadis riwayat Muslim`


Moga sama2 dapat manfaat.


0 comments:

Post a Comment

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr