Berapa Kadar Mas Kahwin anda?



Ramai yang keliaru antara mas kahwin dengan wang hantaran, berapa nilainya dan bila masa nak bagi. 2 perkara ini memang berbeza dan kita kena tahu menetapkan berapa nilainya, bila nak bagi dan hukumnya.

Kadar banyak mana nilai mas kahwin itu biasanya mengikut negeri/tempat dimana berlangsungnya perkahwinan itu. Ada negeri telah tetapkan mas kahwin berapa RM dan ada negeri yang tidak tetapkan berapa RM. 

Definisi kahwin?

Mas kahwin atau juga dikenali sebagai mahar merupakan pemberian wajib suami kepada isteri. Pemberian mas kahwin ini akan menjadi hak sepenuhnya isteri.

Bilakah nak bagi mas kahwin?

Mahar haruslah diberi ketika majlis akad nikah dilangsungkan tidak kira anda ingin melangsungkan majlis akad nikah anda di masjid, dewan, rumah atau di mana sahaja dan sebaik-baiknya diberi dalam bentuk tunai. Namun adajuga yang bagi dalam bentuk cek.

Mas kahwin ini bolehlah digubah menjadi bunga dan apa sahaja yang mudah untuk dikira kemudian oleh tok kadi (sebelum akad selalunya tok kadi akan tanya dan tengok). Bagi sesetengah daerah di negeri Selangor, ada tok kadi yang kira mas kahwin nak pastikan cukup atau tidak seperti nilai yang telah diisi di dalam borang.

Biasanya kadar berapa mas kahwin ini telah dibincangkan pada majlis pertunangan. Keluarga sebelah perempuan akan menetapkan berapa mas kahwin itu dan dipersetujui oleh pihak lelaki. Tiada satu nilai yang tetap, dan tidak pula bebas kepada pihak lelaki ikhlas nak bagi berapa. Begitu juga dengan wang hantaran.

Di Kelantan, Terengganu, kadang2 mas kahwin boleh jadi sampai RM10,000. Jadi, nasihat saya, ikut berapa kadar yg telah dipersetujui semasa majlis bertunang dahulu, jika tidak ditetapkan, sila berbincang dengan pihak perempuan berapa kadar yang sesuai. Pemberian ini adalah hak mutlak isteri anda.

Manakala wang hantaran ialah belanja hangus yang diberikan kepada pihak perempuan sebelum majlis perkahwinan. Biasanya untuk belanja walimatul urus.

Terima kasih
www.nikahkahwin.com

0 comments:

Post a Comment

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr