7 Istilah Munakahat.

Assalamualaikum semua,

Apa khabar, moga sentiasa ceria dan sihat selalu.

Kali ni saya nak kongsikan dengan anda 7 istilah Munakahat yang perlu kita ketahui bagi menempuh alam rumahtanggan. Sebenarnya, bukan ini sahaja, banyak lagi istilah dan perkara yang perlu kita ketahui, tapi kali, saya berikan 7 sahaja dulu ya!







Istilah tersebut adalah:

Akad – Ijab & Kabul

Fasakh – Melepaskan ikatan perkahwinan bila dituntut oleh pihak isteri kepada pihak kadhi.

Iddah – Tempoh masa menunggu yang tertentu bagi perempuan yang diceraikan oleh suami.

Ijab & KabulIjab adalah pernyataan dari salah salah satu pihak yang mengadakan akad untuk menyatakan keinginan untuk berkahwin, manakala Kabul pula ialah jawapan yang diberikan oleh pihak lain yang menunjukkan kerelaan dan persetujuan atas kehendak pihak pertama.

I’lak – Sumpah seorang suami yang ia tidak mahu melakukan persetubuhan dengan isterinya dalam masa lebih dari 4 bulan atau ia bersumpah dengan tidak menyatakan tempoh masa.

Khuluq – Melepaskan ikatan perkahwinan dengan suatu pemberian tertentu daripada pihak isteri kepada suami, juga dipanggil sebagai “tebus talak”.

Li’an Sumpah seorang suami apabila dia menuduh isterinya melakukan zina tanpa saksi atau menafikan kandungan isterinya bukan daripada benihnya dan isterinya bersumpah menafikan tuduhan suaminya.


Nantikan post seterusnya untuk istilah seterusnya. Untuk panduan akad nikah, layari http://www.nikahkahwin.com


Terima kasih

0 comments:

Post a Comment

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr