Katakan TIDAK pada Valentine Day...

Semasa saya menulis entry ni bertarikh 14 Feb 2013. Mungkin ada yang perasan dan ada yang tak perasan apakah tarikh itu. Tahun lepas saya juga ada menulis sedikit mengenai tajuk yang sama dengan lebih detail. Dan pada tahun ni sekali lagi ingin memperingati kita semua supaya meninggalkan sambutan Valentine Day ini. Kenapa? kerana ia menyalahi hukum Islam kerana ia tidak diajar oleh nabi kita Muhammad S.A.W. Tarikh 14 Feb merupakah tarikh dimana kristian telah berjaya menawan kota Cordoba dari pemerintahan Islam. Jadi mengapa ia perlu disambut oleh umat Islam.

Paderi St. Valentino merupakan seorang paderi utama yang hidup pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dan merupakan antara orang terpenting yang menjatuhkan dan menzalimi umat Islam Cordovo, Sepanyol pada zaman lampau. Rasulullah lahir pada 12 Rabiul Awal manakala tarikh kejayaan St. Valentino dan konco-konconya menawan Cordova daripada umat Islam ialah pada 14 Februari. Tetapi apa yang peliknya terutama dikalangan umat Islam sendiri, tarikh 14 Februari lebih senang diingati berbandung 12 Rabiul Awal itu sendiri. Setiap tahun 14 Februari diingati sebagai Hari Kekasih yang dikalangan umat Islam amat rugi jika dilupakan. Hari ini ia sekali disambut lagi dengan pelbagai cara yang dianggap oleh pasangan kekasih paling istimewa.

Nak baca lebih lanjut mengenai valentine day ni, klik link di bawah:

http://sarungcincin.blogspot.com/2011/02/apa-sebenarnya-valentine-day.html

Moga kita tidak lagi jahil dan tidak lagi menyambut hari yang tidak pernah disuruh oleh Islam untuk menyambutnya. Wallah hu A'alam....

0 comments:

Post a Comment

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr