Dimana seronoknya kahwin ni??

Selalu orang tanya, datang musim cuti sekolah ja, ramai orang buat kenduri kahwin, memang musim orang kahwin. Seronok ker kahwin ni, kalau seronok, kat mana seronoknya? Cuba jawab....jawab... Kalau seronok, ngapa ada orang yang kahwin lewat, kekadang umur dah dekat 40 tapi tak kahwin-kahwin lagi. Betulka kahwin ni seronok. Rasa anda, kalau diajukan soalan macam ni, sapa yang patut jawab, dan kalau ditanya pada anda, agak-agak apa anda nak jawab.

Soalan ni sepatutnya dijawab oleh orang yang dah kahwin, sebab orang yang dah kahwin saja yang tau seronok atau tidak. Kalau tanya orang bujang, depa mana ada pengalaman lagi. Jadi apa jawapan kepada soalan ni. Antara seronoknya kahwin ialah:-

  1. Ia memenuhi tuntutan fitrah manusia. Yang ni tentu semua orang faham kot. Apa fitrah manusia? Fitrahnya yang lelaki nak kepada perempuan dan yang perempuan tertarik kepada yang lelaki. Sesuai sekali dengan maksud nikah iaitu menghalalkan apa yang haram sebelum ini. (Kalau yang ni tak seronok tak tau la...)
  2. Kehidupan menjadi lengkap dan sempurna. Lelaki dan perempuan itu saling lengkap melengkapi dalam hidup berumahtangga. Yang lelaki pegi kerja cari duit, perempuan jaga rumah, harta dan anak suami. (Kalau tak der isteri sapa nak jaga anak2 kita...)
  3. Kalau suami isteri kerja, apa yang best. Pendapatan keluarga double. Kalau keje sorang gaji sorang jer ler.... Kan best tu gaji double...
  4. Keluarga bertambah,. Dulu ada sorang jer mak, sekarang lepas kahwin ada 2 orang mak (mak sendiri & mak mertua) begitu juga dengan ayah.
  5. Dapat zuriat. Yang ni memang best sebab daripada sini baru kita tahu bahawa diri kita ini tidak mandul. Kalau kita tak kahwin sudah tentu kita tak tau, betultak.
  6. Yang best lagi kalau kita dapat zuriat yang baik, yang boleh jaga kita masa hari tua dan doa akan kesejahteraan kita.
Banyak lagi yang best, cuma ke bestsan  itu aday ang datang awal dan ada yang datang lewat. Jadi pasangan kena tunggu dan pandai mengatur supaya kegembiraaan perkahwinan itu sentiasa ada. Cuma mungkin bagi mereka yang kata kahwin tu tak seronok sebab mereka tak nampak kebaikan nikah selain hubungan intim sahaja, yang boleh dicari dirumah tumpangan mana-mana. Fikir-fikirkan....



www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr