Jurucakap Bertunang Masih Muda

Bulan 6 2013 menjadi pengalaman pertama saya untuk menjadi jurucakap pada majlis bertunang adik ipar, memandangkan bapa dia melepaskan tanggungjawab ini kepada saya. Hampir 5 bulan lagi majlis tu tapi dari sekarang dah rasa risau, agak nyer apa la yang nak dicakapkan pada majlis tu. Maklumlah, yang tukang cakap ni pun masih muda, belum sampai umur 40 lagi. Risau jugak kalau sebelah pihak pengantin perempuan tu jurucakapnya semua orang senior/jauh lebih tua dari saya. Adoiii....macam mana nak cakap ni. Bukan benda main-main ni, benda serius ni...

Apa agaknya yang selalu dibincangkan dalam majlis pertunangan ni haaa.....Rasanya antara yang penting yang selalu dibincangkan:

1) Tujuan datang bertandang ke rumah pihak perempuan (walau dah tahu tapi kena cakap juga)
2) Wang hantaran berapa ribu?
3) Tempoh pertunangan berapa lama?
4) Wang Mas kahwin berapa RM
5)  Tarikh anggaran kenduri kahwin jika pertunangan itu sekejab.
6) Mohon persetujuan dari kedua-belah pihak
7) Lagi apa ??

Kalau sebelah pengantin perempuan itu letak harga hantaran RM10000, perlu ke pihak pengantin lelaki ni mintak kurang? kena tawar-menawar pulak kat situ, macam mana nak cakap tu, segan pun ada. Harap bakal pengantin lelaki & perempuan dah bincang perkara-perkara penting seperti di atas tu dengan keluarga masing-masing, senang sikit upacara majlis tu nanti.

Yang risaunya, nanti pihak perempuan kata, apa orang muda bercakap ni, tak der wakil orang tua sikit ker...
Tu macam mana nak jawab tu....

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr