Darah sama jenis dengan bakal suami, boleh ker??

darah sama dengan suami
Salam, saya nak tanya satu soalan...
Darah saya jenis 'O' positive manakala pasangan saya pula jenis 'O' positive, darah kami sama. adakah sejenis darah sama akan melibatkan generasi akan datang? maksud saya kalau saya berkahwin dengan pasangan saya yang sama darah tadi, adakah akan effect pada bakal2 anak2 saya nanti?? contohnya cacat ke,kurang darah ke,atau normal??

Terima kasih kepada soalam itu, susah saya nak jawab sebab saya ni bukan doktor pakar nak
respon mengenai darah dan genatik.
Apa yang boleh saya bantu anda dari sudut pemahaman dari pembacaan saya, darah kita ada 4 jenis
iaitu A, B, AB dan O dan setiap satu ada faktor rhesus + dan -. Maka kesemua jenis darah menjadi 8 jenis
dengan setiap satunya ada + dan -. Kebarangkalian untuk kita bertemu atau berkahwin dengan jenis darah
yang sama amatlah tinggi, jadi dari pemahaman saya ia tidak menjadi masalah untuk berkahwin.
Untuk maklumat lanjut layari web ni...


Semoga perkongsisan ini memberi manfaat kepada semua. Kalau ada para doktor nak respond dipersilakan.


www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr