Nak kahwin orang jauh ke orang dekat...

calon suami isteri
Jodoh pertemuan di tangan tuhan, kita tak tahu siapa jodoh kita, yang hanya mampu oleh kita adalah berusaha mencari pasangan yang sesuai lagi secocok dengan kita. Jika anda seorang lelaki, biasanya anda lah yang mencari calon isteri sama ada orang dekat atau jauh. Jika anda seorang perempuan, mungkin anda hanya menunggu sahaja orang mengorat atau meminang. Namun anda juga ada pilihan sama ada calon itu sesuai dengan citarasa anda sama ada orang jauh atau dekat.

Orang dekat tu mungkin maksudnya satu negeri dengan bakal suami/isteri, rumah tu tak jauh, mungkin dalam sejam lebih jer perjalanan dah sampai, atau pun 2 jam. Kalau lain-lain negeri tu consider jauh ler jugak.

Zaman sekarang ni kebanyakkannya pasangan dah berkenalan bahkan bercinta dahulu sebelum kahwin. Jadi masa nak berkenalan tu kalau anda berhajat nak berkahwin dengan orang dekat, maka disitulah anda perlu buat keputusan, jangan dah bercinta bagai nak ngak, baru nak pilih bakal calon dekat atau jauh. Kalau dah cinta, orang jauh pun sanggup kan... So, kena buat keputusan sebelum bercinta dan kalau boleh masa berkenalan tu...Kalau anda tak kisah lokasi jauh ke dekat, tak per lar...

Berikut beberapa kebaikan & keburukan yg. mungkin anda boleh fikirkan sebagai bekalan masa depan bagi yang berkahwin dengan orang dekat.

Kebaikan

1. Senang nak balik kampung menjenguk orang tua.
2. Tiada masalah nak balik raya sebab dekat.
3. Tiada masalah kos untuk balik kampung, (murah).
4. Senang nak tinggal anak nanti kalau suami/isteri ada kursus (outstation)


Keburukan

1. Tidak dapat merasai budaya tempat/negeri orang lain.
2. Kena bincang giliran nak balik cuti raya.
3. Kos nak balik kampung sekali sekali tu mungkin tinggi sebab jauh.
4. Mertua mudah nak datang ke rumah, jadi kena jaga-jaga supaya tak der benda tak elok terbongkar (spotcheck)

Semoga  memberi manfaat kepada semua.

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr