Senarai Semak Bajet Perkahwinan

senarai semak kahwin
Musim cuti sekolah datang lagi minggu depan, dan tentu ramai dikalangan kita yang bercadang nak kahwin pada musim cuti begini kan. Namun adakah anda dah bersedia dengan keperluan majlis tersebut? Anda dah buat checklist perkara-perkara penting? takut nanti terlupa, hah... penat... Jadi sebelum terlupa, baik anda buat senarai semak, apa yang anda perlukan untuk majlis perkahwinan anda nanti mengikut bajet poket masing-masing. Kalau bajet besar ok lah, tapi kalau bajet seciput jer...baik semak betul-betul takut nanti kena berhutang plak...

Di bawah ni ada senarai semak yang anda boleh guna pakai sebagai panduan untuk anda semak keperluan majlis perkahwinan itu nanti. Rancang elok-elok supaya majlis berjalan lancar, anda pun senang hati.


Pra-Perkahwinan
Kursus perkahwinan
Wang hantaran - lagi kurang lagi bagus
Mas kahwin
Upah jurunikah - ikut tempat
Kad jemputan - nak murah pakai FB jer...
Setem
Cincin tunang
Cincin kahwin
* Barang kemas
* Perjalanan pergi dan balik untuk rombongan
* Tempat penginapan untuk rombongan

Barangan Hantaran
Sirih junjung
Al-Quran
Telekung/sejadah
Kain ela
Baju kurung
Beg tangan
Tuala
Jam
Kasut
Satu set peralatan solek
Satu set penjagaan badan
Buah-buahan
Puding
Coklat
Kek

Juruandam
Pelamin
Bunga pahar
Bunga telur/cenderahati tetamu
Baju songket
Hiasan bilik tidur
* Pintu gerbang
Hiasan hantaran

Abadikan memori
Videografi yang siap disunting
* Jurugambar

Kanopi
Kanopi
Kerusi dan meja
Alas meja
Kipas siling
Lampu
Upah pekerja
* abaikan jika majlis perkahwinan dibuat di rumah

Hotel atau Dewan
Sewa hotel atau taman
Kerusi dan meja
Menu
Penyambut tetamu
Pengiring

Makan beradap
Set meja pengantin
Kerusi dan Meja
Alas meja
Skirting
Scallop
Kerusi banquet
Bunga bouquet
Lauk pengantin
Penanggah

Katering
Nasi dan lauk pilihan
Buah-buahan
Air (kordial)

Hiburan RM
Kompang
* Silat pengantin
* Cak lempong
Kumpulan marhaban/berzanji

Sistem PA
Satu set sistem PA
* DJ / MC

Bulan Madu RM
Percutian

Begitulah senarai semak sebagai panduan untuk anda. Cantas lah mana-mana perkara yang kurang penting kalau bajet tak berapa besar, contohnya DJ, hotel, jurufoto tak payah pun tak pa...Ikutlah bajet anda...

www.flickr.com
More photos or video tagged with kahwin on Flickr

 
Cheap Web Hosting | new york lasik surgery | cpa website design

Blog Perkahwinan Anda

Membantu Raja sehari dan Nikah Kahwin anda